vrijdag 1 mei 2020

COVID-19

We zijn al enkele dagen verder sinds mijn eerste post en toch lijkt het alsof het gisteren was. De tijd vliegt. In deze blog ga ik graag wat verder in op het moordende virus dat ons al dagenlang binnenhoudt. Wat is het toch een ***virus. Een groot aantal slachtoffers, vele gekwetsten. Alles is plots vergankelijk. Je verliest dierbaren, je verliest een job en bovenal je verliest het sociaal contact. Toch hoop ik dat de mens er terug boven op komt en sterker uit deze helse periode komt.



Menselijke en politieke onwetendheid

Deze dagen zijn onzekere dagen. De mens kan niet meer buiten, leeft als een kluizenaar, maar vooral leeft hij in onzekerheid.Elke dag opnieuw verschijnen er een immens groot aantal artikels, berichten, enz. die voor de beschaving zeer moeilijk te begrijpen zijn. De laatste persconferentie van de Nationale Veiligheidsraad is hier de ideale referentie. Uren zit men te vergaderen en uiteindelijk rond klokslag 21 uur komen ze naar buiten met nieuws. De nieuwe maatregelen werden uitvoerig besproken aan de hand van een slechte (licht uitgedrukt) powerpoint. Dit leidde tot nog meer vragen bij de bevolking. Men weet niet goed meer wat wel en niet kan/mag. 

Deze onwetendheid typeert deze periode. Het is vooral een moeilijke periode, die nog moeilijker wordt gemaakt door een politieke onwetendheid die volgens mij binnenkort zijn ware aard zal tonen. Het gevoel, het idee dat de maatregelen elke dag worden aangepast, dat er geen duidelijke communicatie is, vind ik moeilijk te begrijpen.

Gevolgen

Dit verdomde virus heeft catastrofale gevolgen. Zowel fysisch als psychisch. Ik denk dat de gevolgen hier beschrijven niet hoeft. De mens wordt nu al overrompeld met allerhande informatie. Dit virus zorgt niet alleen voor doden, maar ook brengt het vele problemen met zich mee.Echtscheidingen, huiselijk geweld, misbruik, noem maar op. Elk gezin wordt wel geconfronteerd met een probleem.
Deze periode kan zeker ook positieve gevolgen hebben. Zo leert men elkaar beter kennen en kan men meer naar elkaar toegroeien. Over wat mogelijke gevolgen zijn voor onze Belgische economie of politiek durf ik mij nog niet uitspreken. Het enige wat ik wel durft te zeggen, is dat we samen sterk staan en alleen zo het virus kunnen bestrijden. Deze solidariteit zal ons verder helpen.

Imagine

"You may say I'm a dreamer but I'm not the only one.I hope someday you'll join us and the will be as one."
Dit zong John Lennon. Hij gebruikte dit in een andere context, toch vind ik dat dit ook dezer dagen van toepassing is. Beeld je in dat alle mensen solidair zijn en niet egoïstisch. Hiermee bedoel ik de verschillende lockdownparty's die georganiseerd worden. BLIJF IN UW KOT! Ik weet dat het niet realistisch is wat ik zeg, maar hoe fijn zou het zijn dat alle mensen in dezelfde richting kijken. Ik denk dat we alleen SAMEN dit vervloekte virus kunnen bestrijden en overwinnen


Imagine - John Lennon

Stay safe!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten